Sociale netwerken die de planeet willen redden

Sociale netwerken die de planeet willen redden

Het team van Terra Eco heeft voor ons de nieuwe sociale netwerken getest die proberen de wereld te veranderen: 3 ecologische, burgerlijke en verantwoorde netwerken die ontdekt moeten worden.

Er zijn niet alleen Facebook, Twitter of LinkedIn. TerraEco heeft een rondje gemaakt langs nieuwe sociale netwerken die u misschien kunnen veroveren: ze willen groener, verantwoordelijker en menselijker zijn. Een overzicht in een paar klikken.

Newmanity.com: Duurzaam netwerken

Newmanity, opgericht eind 2012, is een Franstalig platform dat zowel een netwerk, een beroepsgids als een bronbank wil zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in duurzame ontwikkeling en transitie. Een uitgebreid programma. U vindt er een mengelmoes van video's en praktische artikelen (over shiatsu of de rol van de vader na de geboorte van een kind), tests en spellen, informatie over betaalde stages en trainingen (die variëren van enkele tientallen tot enkele honderden euro's en onderwerpen behandelen zoals biodiversiteit, groene economie of paardentherapie) en zelfs een beetje reclame.

Het geheel levert een vrij heterogeen resultaat op dat kan verwarren. Maar het is op dit netwerk dat we het gemakkelijkst contact konden maken met andere gebruikers. Celine, oprichter van een platform voor collaboratief consumeren en lid van Newmanity sinds de oprichting, is vooral enthousiast over de diversiteit aan mogelijkheden: "Het stelt me in staat om zowel op de hoogte te blijven van onderwerpen die mij interesseren als een netwerk van interessante mensen op te bouwen."

We hielden van: De service snel kunnen gebruiken.

We hielden minder van: Het moeten sorteren van waardevolle pagina's en andere minder interessante pagina's.

Wiser.org: De internationale databank

Als we Wiser met een ander sociaal netwerk zouden moeten vergelijken, zou het LinkedIn zijn. Zijn oprichter, de Amerikaanse activist Paul Hawken, zei dat hij het idee voor Wiser kreeg toen hij zich afvroeg wat hij moest doen met de duizenden visitekaartjes die hij in de loop der jaren had verzameld tijdens ontmoetingen, colloquia en conferenties. Het platform verzamelt tegenwoordig informatie over meer dan honderdduizend verenigingen, NGO's, sociale bedrijven en veranderaars wereldwijd. Vertaald in acht talen, prijst Wiser zichzelf aan als een netwerk van 75.000 leden, of ze nu activisten zijn of niet.

Regis, 32 jaar, pas recent geregistreerd, koos juist voor Wiser vanwege de grootte van het netwerk. "Ik heb me aangemeld omdat ik deelneem aan de oprichting van een transitie-gemeenschap, geïnspireerd door Rob Hopkins, in Fontenay-sous-bois (Val-de-Marne, red.). Wiser stelt me in staat deze te beheren en informatie te delen of evenementen te organiseren. Persoonlijk helpt het me ook om op de hoogte te blijven en niet geïsoleerd te raken. Het is een geweldige verbinding tussen lokaal en globaal."

We hielden van: Deel uitmaken van een internationaal netwerk.

We hielden minder van: De tijd nemen om je profiel aan te passen voordat je op het platform kunt navigeren.

Koom.org: Om verandering om je heen te zien

Voel je je verantwoordelijk en gedeprimeerd? Vraag je je soms af waarom je je afval zou moeten scheiden in deze wegwerpwereld? Koom is een platform dat voor jou is gemaakt. Deze Franstalige site wil mensen samenbrengen die individueel handelen, om de wereldwijde impact van hun respectieve kleine gebaren te laten zien. Door je aan te melden, kun je dus beloven om acties uit te voeren.

Van de 46 mogelijkheden koos ik ervoor om tijdens mijn boodschappen herbruikbare tassen te gebruiken. Ik kan zien dat 1.400 mensen hetzelfde hebben gedaan, en als 600 andere gemotiveerden zich bij ons aansluiten, zullen we jaarlijks ongeveer 600.000 plastic zakken besparen. Dat zou me moeten helpen mijn boodschappentas niet meer te vergeten als ik naar de supermarkt ga.

En het idee stopt hier niet: zeer levendige forums maken het mogelijk om met andere Koomers uit te wisselen en je kunt ook uitdagingen stellen aan je bedrijf of stad. Een eerste uitdaging van dit soort werd gelanceerd met Crédit Coopératif tijdens de World Cleanup Day.

Eind 2012 opgericht, telt het netwerk vandaag de dag 4.000 leden. Donatienne, een 33-jarige redacteur die de site ontdekte omdat ze de oprichter kent, bezoekt deze twee tot drie keer per maand: "Het is goed om te zien dat je niet alleen bent, het helpt je om niet de moed te verliezen. Je realiseert je beter de concrete impact van onze persoonlijke acties."

We hielden van: Zien waar de andere gebruikers zich bevinden, hoewel ongeveer een kwart in Parijs is gevestigd.

We hielden minder van: Het verdragen van opdringerige advertenties.

Bron: Slate.fr

Inloggen

Menu

Jouw winkelwagen

Er zijn geen artikelen meer in uw winkelwagen