- 16 Okt, 2017
- Zonne-training , Ontvangen ideeën , Nieuws

Hoewel het lastig is u te overtuigen over te stappen op een elektrisch voertuig, omdat er gebrek is aan autonomie en een toegewijde infrastructuur, kan fotovoltaïek oplossingen bieden voor deze problemen en deelnemen aan de ontwikkeling van deze nieuwe vorm van mobiliteit.
De zwakke punten van elektrische voertuigen komen steeds weer naar voren als we verder kijken. Echter vanuit strikt economisch oogpunt zijn elektrische voertuigen het meest zuinig.
I. Lokale productie van "groene" elektriciteit in plaats van steeds vuilere olie te importeren
Het is vaak de laatste stap voor wie al een elektrisch voertuig bezit: hoe is het mogelijk tegen de laagste kosten en met zo min mogelijk impact op het milieu elektriciteit te produceren die nodig is om de accu van een elektrisch voertuig op te laden?
Deze vraag kan ook op grotere schaal gesteld worden.
Neem het voorbeeld van een stad als Parijs: een atypisch territorium, amper 100 km² verstedelijkt gebied waarbinnen elk jaar tientallen miljoenen euro's jammerlijk worden verspild aan brandstof waar benzineauto's gemiddeld minder dan 15 km/u rijden. Tientallen miljoenen euro's verlaten het land ten voordele van olie-exporterende landen en aandeelhouders van multinationale olie en gas. Miljoenen worden geïnvesteerd om door te gaan met het extraheren van zwaardere en smerigere oliën, met steeds meer impact op het milieu...
II. De fotovoltaïsche zonne-revolutie komt eraan!
In Duitsland is het al begonnen. Het wordt nu zo'n beetje overal ter wereld realiteit. Om te beginnen natuurlijk in landen met een minimum aan zon wat gelijk aan dat van het zuiden van Duitsland.
Maar waarom praten over een fotovoltaïsche revolutie terwijl sommigen blijven zeggen dat het aandeel van fotovoltaïsche zonne-energie is veroordeeld om ondergeschikt te blijven in de nationale elektriciteitsproductie?
Daar zijn twee belangrijke redenen voor:
De eerste reden is dat fotovoltaïsche zonne-energie het bijzonder goed doet bij een elektrisch voertuig. Niet om de batterijen 's nachts op te laden, maar eerder om overdag op te laden. Bijvoorbeeld op kantoor, thuis of via openbare oplaadstations en dit op momenten dat de zon flink schijnt.
De tweede reden zijn de kosten van elektriciteit wat geproduceerd wordt door de meest concurrerende fotovoltaïsche centrales die momenteel in bedrijf zijn: minder dan 12 €/MWh. Een prijs die in de nabije toekomst in rekening wordt gebracht aan de consument. Concreet betekent dit dat de dag waarop de overheid zelfverbruik zal ondersteunen, fotovoltaïsche zonne-energie in theorie de batterij van uw elektrische voertuig kan opladen tegen een lagere prijs dan uw gebruikelijke tarieven!
In tegenstelling tot alle andere bestaande elektrische productiesystemen, of ze nu wel of niet hernieuwbaar zijn, is zonne-technologie meer in de elektronica-industrie te vinden dan in de conventionele elektrische industrie. Een sector waarvan de evolutie niet dezelfde curve volgt als die van de zogenaamde "zware industrie" (energie, constructie, automobiel, luchtvaart, spoorwegen, enz...)
III. Laten we een beetje dromen...
Stelt u zich de radicale veranderingen voor op de dag dat de automobilisten beseffen dat het dringend is om hun verbruik van olie echt te verminderen door zich op een andere manier voort te bewegen. In een groot aantal gevallen is het eerste wat ze zullen beseffen dat het voor de zeer korte ritten veel efficiënter is dan bij een (lege) auto van 1,4 ton. Ze zullen dan ontdekken dat voor dagelijkse ritten naar het werk, behalve in uitzonderlijke omstandigheden, er vaak een mogelijk alternatief is voor het alleen reizen: carpoolen, openbaar vervoer, elektrische fiets, enz...
Zelfs voor incidentele uitstapjes over grote afstanden zijn er mogelijkheden: het openbaar vervoer, carpoolen... Het is tegenwoordig allemaal mogelijk.
Er zijn veel gevallen waarin de auto de snelste, meest effectieve en eenvoudigste oplossing blijft. En soms zelfs het goedkoopst. Trajecten waarop elektrische voertuigen nu duidelijk een grote rol zouden moeten spelen. Zeker wanneer elektriciteit lokaal wordt geproduceerd en synoniem staat voor lokale werkgelegenheid en toegevoegde waarde.